Γράφει η Χρυσοχοϊδη Χρυσάνθη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Είναι γνωστό σε όλους ότι οι περιοχές ανά τη γη δεν απολαμβάνουν τις ίδιες συνθήκες διαβίωσης, με αποτέλεσμα αρκετοί άνθρωποι πάνω στον πλανήτη να βρίσκονται συνεχώς αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις, σε σημείο που καθημερινά η ζωή τους βρίσκεται σε κίνδυνο είτε από έμμεσους παράγοντες της κοινωνίας, όπως την φτώχεια, είτε από άμεσους κοινωνικούς παράγοντες , όπως την συμπεριφορά του περίγυρου τους. Συγκεκριμένα, στην γεωγραφική περιοχή της Αφρικής παρατηρούνται οι άθλιες και αντίξοες συνθήκες διαβίωσης των ανθρώπων, παλεύοντας όλη την ώρα να επιβιώσουν, μη κατέχοντας θεμελιώδη και βασικά αγαθά, την ίδια στιγμή που στην Αραβική Χερσόνησο, οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ως αντικείμενο των συζύγων τους και γενικότερα των ανδρών, χωρίς ικανότητα βούλησης. Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό το κοινό αποτέλεσμα της καταπάτησης των δικαιωμάτων του ανθρώπου, το οποίο όμως προέρχεται από διαφορετικά αίτια και άλλη μορφή, στην κάθε περίπτωση.
1ο ΜΕΡΟΣ: ΑΦΡΙΚΗ
Αρχικά, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η προσπάθεια επιβίωσης των ανθρώπων της Αφρικής, παραβιάζοντας το θεμελιώδες τους δικαίωμα στη ζωή, δεν είναι η μόνη κατηγορία δικαιωμάτων που παραβιάζεται, απλά το συγκεκριμένο γεγονός είναι ευρέως γνωστό. Στη συνέχεια, για να γίνει αντιληπτή η σημερινή κατάσταση στην οποία είναι εγκλωβισμένοι οι κάτοικοι της Αφρικής και συνεχίζουν να βιώνουν αυτές τις απάνθρωπες συνθήκες, είναι σημαντικό να γίνει μια ιστορική αναδρομή στο παρελθόν.
Πιο συγκεκριμένα, στη διάρκεια των χρόνων, με αποκορύφωμα τον 19ο αιώνα, η Αφρική ήταν σχεδόν πάντα υπό την εξουσία άλλων εθνοτήτων με τις πιο σημαντικές να επικρατούν στην ήπειρο να είναι η Γαλλία, η Βρετανία, και ακολουθώντας η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Πορτογαλία. Παρά τις επάλληλες προσπάθειες των ανθρώπων να διώξουν τον ξένο ζυγό από πάνω τους, δυστυχώς δεν τα κατάφεραν μέχρι το 1977, μία χρονολογία που δε φαντάζει τόσο μακριά στον ιστορικό χάρτη και διάγραμμα. Η επιμονή αυτών των ευρωπαϊκών κρατών αλλά και η σημερινή γενική εκμετάλλευση της Αφρικής και από άλλες χώρες, όπως τις Η.Π.Α., είναι εξαιτίας του τεράστιου γεωγραφικού πλούτου που διαθέτει. Για την ακρίβεια, η Αφρική διαθέτει τον μεγαλύτερο ορυκτό πλούτο παγκοσμίως, καθιστώντας την το “μήλο της έριδος”, γιατί όποιος ασκεί επιρροή σε αυτήν, στην ουσία ασκεί επιρροή και σε όλο τον κόσμο. Δηλαδή, οι πόροι που μπορεί κάποιος να αντλήσει από τη συγκεκριμένη γεωγραφική γη είναι ζωτικοί για την άμυνα του κράτους στους επερχόμενους τεχνολογικούς πολέμους του μέλλοντος. Για αυτό και από την επικαιρότητα διαπιστώνεται ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ μετά την επιβολή δασμών στην Ευρωπαϊκή ένωση, έχει σειρά να αποκτήσει τα στρατιωτικά ορυκτά της Αφρικής που θα καταλήξουν στη συνέχεια στρατιωτικά όπλα στην κατοχή του.
Ακόμη, ο πλούτος της Αφρικής, δεν περιορίζεται αποκλειστικά στο πετρέλαιο και τα άλλα είδη σημαντικών πετρωμάτων(βωξίτη, κοβάλτιο, βιομηχανικά διαμάντια, φωσφορικά πετρώματα, μέταλλα της ομάδας της πλατίνας(PGM), βερμικουλίτης και ζιρκόνιο), αλλά και σε άλλα αντικείμενα εμπορίου, που κατέχουν χαρακτηριστικά τα μεγαλύτερα ποσοστά εμπορευμάτων στις μεταξύ των κρατών συμφωνίες. Τέτοια αγαθά είναι το κακάο της Ακτής Ελεφαντοστού, που έχει μία από τις μεγαλύτερες θέσεις στο χρηματιστήριο, με συνεχόμενη αλματώδη ανάπτυξη, όμως για την αποκόμισή του, μισθώνονται παράνομα παιδιά, λόγω των φθηνών εργατικών χεριών, ενισχύοντας την παιδική εκμετάλλευση.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι η βασική καταπάτηση των δικαιωμάτων τους στον τομέα της εργασίας αλλά και το δικαίωμα των παιδιών στο παιχνίδι και την αναψυχή, όπως ρητά αναφέρει και η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το οποίο δικαίωμα αποτελεί βασικό παράγοντα για την αποτελεσματικότερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και για την καλύτερη ψυχολογική τους καλλιέργεια. Ακόμη, σχεδόν όλη η ευρωπαϊκή αγορά των τριαντάφυλλων παράγεται στην Κένυα, έχοντας ως αποτέλεσμα, χιλιάδες λίτρα νερών είτε να μολύνονται από την ενασχόληση της καλλιέργειας, είτε να σπαταλώνται σε αυτήν, τη στιγμή που η Αφρική λόγω του ιδιαίτερου κλίματος της και της εξαιρετικά ελάχιστης βροχόπτωσης, στερείται την αφθονία νερού. Έτσι, οι άνθρωποι δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο στην εύρεση πόσιμης πηγής νερού για την επιβίωσή τους, καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός, όπως είναι γνωστό, αποτελείται κατα πλειονότητα από το στοιχείο του νερού(60%-65%), παρατηρώντας και σε αυτήν την περίπτωση την παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματος του αγαθού του νερού.
Παράλληλα, στη γεωγραφική περιοχή της Αφρικής ενεργεί επίσης ένας περιφερειακός οργανισμος, με το όνομα “Αφρικανική Ένωση”, όπως συμβαίνει και στις άλλες ηπείρους. Μεταξύ άλλων, οι βασικοί στόχοι της Αφρικανικής Ένωσης είναι η διασφάλιση της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων του ανθρώπου, της βιώσιμης οικονομίας και της λήξης των ενδοαφρικανικών πολέμων. Η Αφρικανική Ένωση πέρα από την δράση της μέσα στον κλοιό των αφρικανικών κρατών, έχει ενεργό ρόλο ως μέλος-παρατηρητής και σε άλλους περιφερειακούς οργανισμούς ή σε επιτροπές του Ο.Η.Ε., με σκοπό να βοηθήσει τα άλλα κράτη στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αλλά και να λάβει η ίδια ταυτόχρονα βοήθεια από αυτούς ώστε να βελτιωθεί αντίστοιχα η κατάσταση των αφρικανικών χωρών. Μετά από όλη αυτή την προσπάθεια που καταβάλει ανελλειπώς η Αφρικανική Ένωση, πρόσφατα κάποιες χώρες σταμάτησαν την παροχή υπηρεσιών, ιδίως της διανομής τροφίμων στην Αφρική, επιδεινώνοντας με αυτόν τον τρόπο την εξαθλίωση της ζωής των ανθρώπων.
Παρά τις μεγάλες προσπάθειες που κάνει η Ένωση, με τα μέσα που διαθέτει, ακόμα εξωγενείς παράγοντες δεν την λαμβάνουν σοβαρά υπόψη. Επίσης ένα σημαντικό παράδειγμα αυτής της αποτρόπεης συμπεριφοράς είναι η πρόσφατη διακοπή υπηρεσιών από τον Ο.Η.Ε. στο Σουδάν, την περίοδο που η χώρα διακατέχεται από πολεμικές συγκρούσεις και δεν μπορεί να εξασφαλίσει τις βασικες πρώτες ανάγκες. Ο Ο.Η.Ε έχει ως στόχο την παροχή βοήθειας στα κράτη σε περιπτώσεις που την έχουν σημαντική ανάγκη, όπως τη δεδομένη στιγμή, αλλά λόγω πολιτικών συμφερόντων και επιρροών από μεγάλες δυνάμεις, η ανεξαρτησία του οργανισμού γίνεται μεροληπτική.
Έτσι, η ήπειρος που βίωνε πριν την εξαθλίωση, αναγκάζεται να συνεχίζει να τη βιώνει πολλαπλασιασμένη. Ορμώμενοι από τα ανωτέρω γεγονότα και στοιχεία, αποδεικνύεται εμφανώς ότι παρά την υποτιθέμενη διεθνή βοήθεια, τα δικαιώματα των ανθρώπων της Αφρικής παραβιάζονται διαρκώς και δεν υπάρχει καμία εξέλιξη και βελτίωση των συνθηκών.
Όπως στην Ευρωπαϊκή Ένωση κύριο ρόλο διαδραματίζει το όργανο του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντίστοιχα και στην Αφρικανική ήπειρο υπάρχει το Αφρικανικό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που είναι αρμόδιο για την πρόληψη και την αποφυγή συγκρούσεων, αλλά και την γενικότερη επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος στέκει εμπόδιο στην ευημερία των κρατών. Δανειζόμενοι ένα ολόκληρο νόημα που είχε διατυπώσει ο Σωκράτης , οι άνθρωποι για να μπορέσουν να φιλοσοφήσουν, δηλαδή να ασχοληθούν με την ανακάλυψη άλλων-καινούργιων πραγμάτων και να έρθουν πιο κοντά στη γνώση, θα πρέπει πρώτα να λύσουν όλες τις σημαντικές και βιοτικές ανάγκες τους και όταν δε θα έχουν έγνοιες και υποχρεώσεις μόνο τότε θα μπορέσουν να αφιερωθούν ολοκληρωτικά σε αυτό το έργο. Μεταφέροντας αυτήν την ερμηνεία στο προκείμενο θέμα, η Αφρικανική Ένωση τη δεδομένη περίοδο δεν δύναται να προσφέρει μεγαλύτερη βοήθεια, που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσε, καθώς οι πολίτες της δεν απολαμβάνουν τα βασικά για την επιβίωση τους αγαθά, καθώς καθημερινά βρίσκονται αντιμέτωποι με μια καινούρια μάχη να κρατήσουν τη ζωή τους και να φροντίσουν τα παιδιά τους.
Τέλος, ένας ακόμη παράγοντας που επηρεάζει την κατάσταση διαβίωσης στην Αφρική και την αέναη καταπάτηση των δικαιωμάτων των ανθρώπων, είναι οι συνεχόμενοι πόλεμοι που ξεπροβάλλουν στον κλοιό της. Λόγος γίνεται όχι μόνο για τους πολέμους που σκοπό είχαν να απελευθερώσουν τα κράτη και να ξεφύγουν από τους αποίκους αλλά και τους εμφύλιους, οι οποίοι στατιστικά είναι περισσότεροι. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί ότι οι εμφύλιοι πόλεμοι δεν προκαλούνται λόγω πολιτικών αντιπαραθέσεων ή λόγω της προσπάθειας επιβολής μεγαλύτερης επιρροής σε όλες τις κοινωνικές ομάδες αλλά και λόγω της απουσίας βασικών αγαθών. Στην πραγματικότητα οι άνθρωποι παλεύουν με νύχια και με δόντια να επιβιώσουν και να επωφεληθούν πρώτοι από τα ευρισκόμενα αγαθά σε βάρος των άλλων, αφού αυτά είναι περιορισμένα. Έτσι καταλήγει αυτή η υποτιθέμενη μάχη να παίρνει γιγάντιες διαστάσεις και να μετατρέπεται σε μάχη με στόχο την προσπάθεια επιβίωσης των ανθρώπων, κοστίζοντας πολλές ζωές, ξοδεύοντας χρήματα για την επάνδρωση τους με όπλα και αφήνοντας πίσω χιλιάδες συντρίμμια, που λόγω των συνεχόμενων συγκρούσεων, η ήπειρος δεν προλαβαίνει να αναπνεύσει και να αποκαταστήσει τις ζημιές.
2ο ΜΕΡΟΣ: ΑΡΑΒΙΚΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ
Παράλληλα με τις συνθήκες συνεχούς παραβίασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που υπέστη καθημερινά οι πολίτες της Αφρικής, η Αραβική Χερσόνησος επίσης συγκλίνει των συγκεκριμένων καταστάσεων, όμως στην συγκεκριμένη γεωπολιτική ζώνη τυγχάνει να καταπατάται η ισότητα των φύλων σε βάρος του αδύναμου φύλου, που θεωρείται το γυναικείο. Μάλιστα, η ισότητα των φύλων αποτελεί έναν από τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του Ο.Η.Ε. για το 2030 και με αυτή την επιδεινούμενη κατάσταση, το όνειρο για την ολοκλήρωσή τους φαίνεται ολοένα και πιο μακριά. Πιο συγκεκριμένα, η νομοθεσία των αραβικών κρατών βασίζεται στην ισλαμική τους θρησκεία, από την οποία έχουν δημιουργήσει έναν θρησκευτικό κώδικα-νόμο για τη διαβίωσή τους. Σύμφωνα με όσα πρεσβεύει το ιερό βιβλίο, το Κοράνι που αποτελεί και την κύρια πηγή θρησκευτικής καθοδήγησης, η νομοθεσία οφείλει να ακολουθεί το “καθαρό μονοπάτι” .Έτσι, οι άνδρες επικαλούμενοι την συγκεκριμένη νομοθεσία, που ονομάζεται Σαρία, ερμηνεύουν τους νόμους προς οφέλησή τους, με αποτέλεσμα οι γυναίκες να βιώνουν αυτές τις δυσκολίες στη ζωή τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υποχρεωτική χρήση του Χιτζάμπ στο Ιράν για όλες τις γυναίκες, ακόμη και τις τουρίστριες, που σε περίπτωση μη τήρησης αυτού του κανόνα δικάζονται και τιμωρούνται. Καθώς η Σαρία δεν έχει επίσημους γραπτούς κανονισμούς, ο δικαστής σε κάθε περίπτωση παραβίασης πρέπει να χρησιμοποιεί τη δική του κρίση για να ερμηνεύει το νόμο. Για αυτό και σε πρόσφατο περιστατικό, που μία γυναίκα στο Ιράν εμφανίστηκε χωρίς το Χιτζάμπ της, αποφασίστηκε να τιμωρηθεί με 74 μαστιγώσεις προς συμμόρφωσή της. Η κατάσταση των γυναικών τουριστριών θα ήταν ακόμη πιο δύσκολη, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να στερούνταν την έξοδό τους από την χώρα μέχρι την οριστική επίλυση του ζητήματος. Ακόμη ένα παράδειγμα απόκλεισης των γυναικών από συγκεκριμένες δραστηριότητες, που θεωρούνται κατ εξοχήν ανδρική υπόθεση, είναι η οδήγηση.
Ένα περιστατικό που απασχόλησε τη διεθνή κοινότητα το 2011 ήταν η φυλάκιση μίας γυναίκας από την κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας, καθώς “αταστάλισε” οδηγώντας το αυτοκίνητό της και ανεβάζοντας βίντεο στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Σύμφωνα με τις αρχές στο βίντεο αποδεικνυόταν σαφώς η “αμαρτία της”, καθώς επικαλέστηκαν ότι προσπάθησε να επηρεάσει αρνητικά και να σείρει στον κακό “δρόμο”, μακριά από την έντιμη ζωή και άλλες γυναίκες της χώρας. Επίσης, οι γυναίκες δεν μπορούν να λάβουν κάποια σημαντική απόφαση ακόμα και αν αφορά τον εαυτό τους, για παράδειγμα ιατρικής φύσεως, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του “κηδεμόνα” τους. Ο “κηδεμόνας δεν είναι παρά ένας άντρας που παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή της και λαμβάνει όλες τις αποφάσεις για αυτήν, χωρίς να ενδιαφέρεται γιά την άποψη της. Φυσικά οποιαδήποτε δημόσια εμφάνιση της γυναίκας σε εφημερίδες, βιβλία, φωτογραφίες, ραδιόφωνο, τηλεόραση κτλ. απαγορεύεται γιατί πιστεύουν ότι αλλιώς θα προκαλέσουν με την εμφάνισή τους άλλους άνδρες.
Εν γένει η κάκιστη αντιμετώπιση των γυναικών είναι ένα γεγονός που ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια την παγκόσμια κοινότητα, καθώς γίνονται προσπάθειες βελτίωσης. Ωστόσο, τα βήματα προς την εξέλιξη είναι ανέλπιστα αργά. Για αυτόν το λόγο οι χώρες της Αραβικής Χερσονήσου, βρίσκονται στις κατώτερες θέσεις της διεθνούς έκθεσης για το χάσμα των φύλων, από το σύνολο των 146 χωρών που ερευνήθηκαν. Σε πρώτο στάδιο είναι αξιοσημείωτο ότι την τελευταία μόνο δεκαετία παρατηρείται μια “υποτιθέμενη” πορεία προς την εξίσωση των δύο φύλων. Ξεκινώντας το 2006 με την απόφαση να επιτρέψουν πλέον στις γυναίκες να έχουν αυτονομία ως προς την έκδοση της ατομικής ταυτότητας, καθώς νωρίτερα έπρεπε να ζητούν άδεια από τους κηδεμόνες ή αναγράφονταν ως ιδιοκτησία των ανδρών. Μετά από περίπου 10 έτη, οι γυναίκες κατοχύρωσαν το δικαίωμα ψήφου, καθώς πρότερα οι άντρες πίστευαν ότι οι γυναίκες δεν διαθέτουν σωστή κρίση και άρα δε θα πρέπει να τους δοθεί ένα τόσο σημαντικό εργαλείο γιατί θα ήταν άχρηστο. Μετα από λίγα χρόνια, επιτράπηκε στις γυναίκες πλέον να έχουν δίπλωμα οδήγησης, καθώς όμως δεν γίνεται ξεκάθαρο αν για την οδήγηση οχήματος χρειάζεται ή όχι η άδεια του κηδεμόνα.
Τέλος, το 2019, οι διαζευγμένες και οι χήρες γυναίκες αναγνωρίστηκαν ως αυτόνομες, ώστε να πράττουν όπως θέλουν στη ζωή τους, χωρίς τις καθοδηγήσεις από τους πρώην συζύγους, όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν έχουν ως κηδεμόνα κάποιο άλλον άνδρα από το στενό οικογενειακό τους περιβάλλον. Βέβαια, παρά την μικρή πρόοδο, το 2022 ανακοινώνεται το νέο Οικογενειακό Δίκαιο της Σαουδικής Αραβίας, στο οποίο μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι οι γυναίκες πρέπει να ακολουθούν πιστά τις διαταγές του συζύγου και να τους ικανοποιούν σεξουαλικά όποτε το ζητούν. Σε περίπτωση αντίθετης πράξης εφαρμόζονται τιμωρητικές πρακτικές όπως ορίζει ο νόμος, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι οι γυναίκες αντιμετωπίζονται ως αντικείμενα άβουλα και ικανοποίησης των επιθυμιών των ανδρών, θυσιάζοντας την ελευθερια και την ευημερία τους.
Βέβαια, συνέχεια στην πορεία των χρόνων, λόγω των δύσκολων συνθηκών που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες, ακτιβίστριες γυναίκες πολεμούν με την δράση τους να αφυπνίσουν τον κόσμο και να ελευθερώσουν τον γυναικείο λαό από αυτόν τον εφιάλτη. Εννοείται ότι όλες οι πράξεις τους και η δράση τους είναι κατακριτέες και βάζουν τη ζωή τους σε κίνδυνο, αφού συλλαμβάνονται, φυλακίζονται ή και βασανίζονται σωματικά και ψυχολογικά, ώστε να τις τρομάξουν και να τις αποθαρρύνουν από αυτήν την συμπεριφορά. Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες αυτών των γυναικών για όσα περνούν από τις αστυνομικές αρχές, που σκοπό έχουν να τις “συμμορφώσουν”. Για παράδειγμα, η Σαχτάρ Νασερί, δήλωνε τη διαφωνία της, μη φορώντας μαντίλα και ήταν αρκετές οι φορές που τη χαστούκισαν στον δρόμο ή τη συλλάμβαναν με πιο ακραία συμπεριφορά να την εισαγάγουν στο κρατητήριο και να σημαδεύουν το κατοικίδιο σκυλί της για να ασκήσουν κάποιου είδους ψυχολογική απειλή και βία, ώστε να την φοβίσουν και να επιστρέψει στην τήρηση των κανόνων.
Μία ακόμη πιο σκληρή μαρτυρία είναι της Λουζαϊν Αλ Χαθλουλ, η οποία έμεινε για 2,5 χρόνια στη φυλακή και βίωσε όλα τα είδη βασανιστηρίων, όπως ηλεκτροσοκ, μαστίγωση, σεξουαλική κακοποίηση κτλ και όταν η οικογένειά της κατήγγειλε τη συγκεκριμένη στάση, η εισαγγελία δεν μπορούσε να αποφανθεί, καθώς οι αστυνομικές αρχές, σύμφωνα με το πρωτοκολλο τους, σβήνουν μετά από 40 μέρες το υλικό των καμερών. Στο Αφγανιστάν ιδιαίτερα, οι καταστάσεις ήταν ακόμη πιο απάνθρωπες, καθώς με την άνοδό τους, οι Ταλιμπάν χρησιμοποιούσαν ακόμα πιο ακραία μέτρα για τιμωρία και παραδειγματισμό των γυναικών, όπως αναφέρει ρητά και η Μαλάλα Γιουσαφζάι «Αν έπιαναν κάποια γυναίκα με βαμμένα νύχια, της έκοβαν την άκρη του αντίχειρα, ενώ λιθοβόλούσαν μέχρι θανάτου όσες αρνούνταν να διακηρύξουν την αφοσίωσή τους στους Ταλιμπάν. Οποιαδήποτε έσπαγε τους κανόνες κινδύνευε να υποβληθεί σε δημόσιους εξευτελισμούς και ξυλοδαρμούς από την θρησκευτική αστυνομία των Ταλιμπάν.»
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, είναι γεγονός ότι σε πολλές περιοχές του κόσμου τα ανθρώπινα δικαιώματα καταπατούνται καθημερινά. Στην Αφρική η φτώχεια, η παιδική εκμετάλλευση και οι εμφύλιοι πόλεμοι δυσχεραίνουν τη ζωή των ανθρώπων, ενώ η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων από ξένες δυνάμεις επιδεινώνει την κατάσταση. Στην Αραβική Χερσόνησο, οι γυναίκες στερούνται βασικών ελευθεριών λόγω θρησκευτικών και κοινωνικών περιορισμών, όπως η επιβολή της μαντίλας και η ανισότητα στα δικαιώματα. Παρά τις διεθνείς προσπάθειες, η πρόοδος είναι αργή, αποδεικνύοντας ότι η καταπάτηση των δικαιωμάτων έχει διαφορετικές μορφές αλλά κοινή ρίζα: Την κοινωνική και πολιτική ανισότητα. Έτσι, δε μπορούμε να ισχυριστούμε ότι σε μία περιοχή τα δικαιώματα των ανθρώπων καταπατώνται περισσότερο από κάποια άλλη περιοχή του κόσμου!
Πηγή εικόνας άρθρου: https://images.dailynewsegypt.com/2021/05/logo-african-union-league-of-arab-states.jpg
Βιβλιογραφία
United Nations. (1948). Universal Declaration of Human Rights. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights/
Naftemporiki. (2024, May 24). Ταΐζοντας τα παιδιά σου με γρασίδι και έντομα: Συνθήκες
απόλυτης εξαθλίωσης σε πολλές χώρες της Αφρικής. Ανακτήθηκε από; https://www.naftemporiki.gr/society/1517234/taizontas-ta-paidia-soy-me-grasidi-kai-entoma-synthikes-apolytis-exathliosis-se-polles-chores-tis-afrikis/
Ελληνικός Ορυκτός Πλούτος. (2020, Ιούνιος 6). Η κατάρα των ορυκτών πόρων…
στην Αφρική και αλλού! Ανακτήθηκε από: https://www.oryktosploutos.net/2020/06/blog-post-5/
Το colpo grosso του Τραμπ για ορυκτά από Αφρική και Γροιλανδία: Αληθινός στόχος το Πεκίνο. (σ. d.). GovNews. Ανάκτηση 24 Απριλίου 2025, από: https://govnews.gr/diethni/239488/to-colpo-grosso-tou-trab-gia-orykta-apo-afriki-kai-groilandia-alithinos-stochos-to-pekino/
European Space Agency. (2013, 3 Ιουνίου). Eduspace GR – Καιρός και κλίμα . Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.esa.int/SPECIALS/Eduspace_Weather_GR/SEM2MR56JGG_0.html
Orthomoriaki Διατροφή. (σ. d.). Νερό: Το βασικότερο στοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.orthomoriaki.gr/ygeia-kai-orthomoriaka-proionta/nero-to-vasikotero-stoixeio-gia-ton-anthropino-organismo/
Πλάτων. (2016). Πολιτεία: Τόμος Α′ (Ι. Γρυπάρης, Μετ.). Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/7060/1950_republic.pdf
Καρατράντος, Τ. (2012, Σεπτέμβριος). Οι απειλές ασφάλειας για την Αφρική: Η μεταψυχροπολεμική ανάγνωση των απειλών (Κείμενο Εργασίας Νο. 30/2012). ΕΛΙΑΜΕΠ. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.eliamep.gr/wp-content/uploads/2012/10/Working-Paper-302012.pdf
Ρίζος, Α. (2024). Εμφύλιοι πόλεμοι στην περιοχή της Αφρικής: Απονομή διεθνούς ποινικής δικαιοσύνης(Μεταπτυχιακή εργασία). Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://repo.lib.duth.gr/jspui/bitstream/123456789/18650/1/RizosA_2024.pdf
visaesaudi.org. (n.d.). Saudi Arabia laws for tourists. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.visaesaudi.org/el/saudi‑arabia‑laws‑for‑tourists
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. (2011, 27 Ιουλίου). Απάντηση της Ύπατης Εκπροσώπου/Αντιπροέδρου Ashton εκ μέρους της Επιτροπής σε γραπτή ερώτηση E‑005364/2011 σχετικά με τα δικαιώματα των γυναικών στη Σαουδική Αραβία. Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-7-2011-005364_EL.html
Σαρία: Τι είναι ο Ισλαμικός Νόμος και τι σημαίνει για τις γυναίκες. (σ. d.). News247. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.news247.gr/kosmos/saria-ti-einai-o-islamikos-nomos-kai-ti-simainei-gia-tis-ginaikes/
LiFO. (2021, 18 Αυγούστου). Ανάλυση: Τι είναι η Σαρία που θέλουν να επιβάλουν στις γυναίκες οι Ταλιμπάν;Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.lifo.gr/now/world/analysi-ti-einai-i-saria-poy-theloyn-na-epibaloyn-stis-gynaikes-oi-talimpan-mellon-ton
Γιαννόπουλος, Ν. (2019, 4 Απριλίου). Σαουδική Αραβία: Γυναίκες χωρίς δικαιώματα. Η Εποχή. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.epohi.gr/articles/saoydikh-aravia-gynaikes-horis-dikaiomata/
Ζιάκκα, Χ. (2024, 6 Απριλίου). Η Σαουδική Αραβία, ο ΟΗΕ, τα δικαιώματα των γυναικών και η υποκρισία χωρίς όρια. Ξεκίνημα. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://xekinima.org/i-saoydiki-aravia-o-oie-ta-dikaiomata-ton-gynaikon-kai-i-ypokrisia-choris-oria/
Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης του ΟΗΕ. (σ. d.). Στόχος 5 – Ισότητα των φύλων. unric.org. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://unric.org/el/%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%87%CE%BF%CF%82-5-%CE%B9%CF%83%CE%BF%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%86%CF%85%CE%BB%CF%89%CE%BD/
Πηγές φωτογραφιών κειμένου:
GovNews. (2023, Μάρτιος 4). Φωτογραφικό αρχείο 20230304_MAM952.Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://govnews.gr/wp-content/uploads/2025/03/20230304_MAM952.webp
GovNews. (2023, Μάρτιος 4). Φωτογραφικό αρχείο 20230304_MAM952 [Φωτογραφία]. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://govnews.gr/wp-content/uploads/2025/03/20230304_MAM952.webp
Socialpolicy.gr. (2013, Νοέμβριος). Η Αίγυπτος: Η χειρότερη χώρα του Αραβικού κόσμου για τη γυναίκα[Φωτογραφία]. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://socialpolicy.gr/wp-content/uploads/2013/11/Η-Αίγυπτος-η-χειρότερη-χώρα-του-Αραβικού-κόσμου-για-τη-γυναίκα-socialpolicy.gr_.jpg
Tanea Newsroom. (2019, 23 Οκτωβρίου). Σαουδική Αραβία: Κατώτερα όντα οι γυναίκες στο σουνιτικό βασίλειο[Φωτογραφία]. Ανάκτηση 6 Ιουνίου 2025 από https://www.tanea.gr/wp-content/uploads/2019/10/rtx261or-1024×681.jpg